יום חמישי , אוקטובר 19 2017

בעקבות רכישתה ע"י Samsung: מה צופן העתיד לחטיבת ה-AV המקצועי של Harman?

החלטנו לפתוח את כדור הבדולח שלנו ולשלב אותו עם מורה נבוכים על מנת לשער מה העתיד צופן עבור חברת Harman ואיך אנחנו מרוויחים מכל זה.

חברת Harman נוסדה בשנת 1980 בארה"ב על ידי המהנדס סידני הרמן ועסקה בתחום ה-High End Audio. מגברים ביתיים הנושאים את השם Harman-Kardon מסמלים את שם משפחתו ואת שם משפחתו של שותפו דאז ברנרד קרדון. החברה מעסיקה כיום כ-12 אלף עובדים והיקף מכירותיה מוערך ב-7 מיליארד דולר בשנה.

החברה צברה תאוצה ובתחילת שנות התשעים היא ביצעה רכישה משמעותית של חברת Soundcraft. בהמשך הדרך רכשה Harman את JBL – שם דבר בתחום האודיו הביתי והמקצועי. עוד ענקית בתחום האודיו שנרכשה אף היא על ידי Harman היא חברת AKG וחברות נוספות. גם בישראל רכשה הרמן מספר חברות ביניהן "רדבנד" בסכום של 200 מיליון דולר ואת -פאואר סק" בסכום של 70 מיליון דולר.

Harman התרחבה מתחומי האודיו המקצועי והביתי לתחום התאורה עם רכישת Martin  אשר התמחתה בתחום התאורה המקצועית לבימות הופעות.

בשנת 2014 ביצעה Harman רכישה משמעותית נוספת וכעת בתחום האודיו ווידאו המקצועי – חברת AMX. חברת AMX הייתה שחקן גדול ומשמעותי בתחום והתחרתה מול ענקיות כמו Crestron, Kramer Electronics ו-Extron.

רכישת AMX היוותה שינוי משמעותי עבור Harman אשר הפכה הלכה למעשה לספקית פתרונות מקצה לקצה ברמת האודיו המקצועי והביתי, כולל שילוב יכולות שליטה ובקרה (AMX), מיתוג והפצת אותות ווידאו (AMX) כולל שליטה בחשמל חכם. בנקודת זמן זו היה נראה כי Harman תפעל בדומה ל-Crestron המציעה פתרונות מקצה לקצה, ותטמיע את יכולות השליטה והמיתוג בתוך מוצרי האודיו במטרה לבסס את עצמה כמובילת שוק.

אולם לצד רכישות אלו, מסתבר כי הכסף הגדול מבחינתה היה דווקא בשוק הרכב – Harman Connected Car.
החברה בחרה להשקיע בשנת 2015 את מרצה בתחום תעשיית הרכב, הקימה חטיבה בשם Connected Services, השלימה עוד רכישות בתחום הסייבר (לאבטחת ומיגון חיבוריות הרכב) ובכך ביססה עצמה היטב בתחום הרכבים. בחירה זו התבררה כטובה עבור Harman מכיוון שהיא ייצרה לא מעט הכנסות ואפילו היוותה מנוע צמיחה גדול בהשוואה לתחומי האודיו ווידאו בהם Harman הייתה וותיקה.

ככל הנראה יכולות הם אלה אשר משכו את תשומת ליבה של הענקית הקוריאנית Samsung, אשר הודיעה אמש (14.11.2016) על רכישת Harman בעיסקת מזומן לפי שווי שוק של 8 מיליארד דולר במזומן. להודעה המקורית לחצו כאן.

סמסונג-והרמן-רכישה-8-מיליארדסמסונג הודיעה כי תחום האלקטרוניקה המקושרת ובפרט בתחום הרכב הוא תחום בעל קדימות אסטרטגית מבחינתה וכי לאחר סגירת העסקה "תחזיק החברה בנוכחות מיידית בתחום, אשר וצפוי לצמוח להיקף של 100 מיליארד דולר בשנה עד 2025". העסקה עברה אישור של הדירקטוריונים בשתי החברות עם הערכה להשלמת העסקה סופית באמצע 2017. על פי הודעת החברות, תמשיך Harman להתקיים כחברת בת עצמאית ומנכ"ל החברה ימשיך לכהן בתפקידו.

סמסונג משקיעה לאחרונה משאבים רבים בתחום המכוניות המחוברות, היות ו-Harman נחשבת לשחקנית מובילה בתחום ה–Connected Car ו–Samsung נחשבת מובילה בתחום המובייל והמסכים, זה אך הגיוני כי Samsung תרצה לקצר תהליכים על ידי רכישה של שחקנית קיימת ומשמעותית בתחום ובכך להשלים רצף מול הצרכנים. כפי שאנו יודעים Samsung משפיעה על תקינת המובייל (חברה בדירקטוריון MIPI) אשר משפיע בתורו על החיבוריות לרכבים, תחום שבו היא גם נמצאת.

אמנם סמסונג הודיעה כי החברות תשתפנה פעולה בפיתוח מוצרים שונים לשימושים מקצועיים ולקהל הרחב תוך שימוש ביכולות של מעל 8,000 מהנדסים ומפתחים המועסקים ב-Harman, אולם תמוהה העובדה כי אין התייחסות ישירה להשפעת הרכישה על תעשיית האודיו וידאו המקצועית. נוכל לשער כי ב–Samsung לא יהססו למנף את היצע הפתרונות ללקוחות באופן אשר יבדל אותם משאר המתחרים בשוק. שילוב יכולות הפצת האודיו והווידאו של Harman בהיותם מוטמעים במסכי Samsung ובקו מוצרי האודיו שלה בתחום המקצועי צפוי, אם כן, להרחיב את קו המוצרים שלה ולהביא לזליגה של מוצרי אודיו מקצועי לשוק הצרכנים הביתי. למרות כי ברור ש-Samsung מתעדפת את תחום המכוניות המחוברות, הרי שברכישה זו היא תוכל להפוך לשחקנית משמעותית מאוד גם בשוק האודיו והווידאו המקצועי.