יום חמישי , אוקטובר 19 2017

רכישת מובילאיי – לקראת הפיכת אינטל ליצרנית מקצה לקצה של פתרונות למכונית האוטונומית

אינטל רוכשת את מובילאיי במירוץ למכוניות האוטונומית

כותרות העיתונים במהדורות הדיגיטליות הדהדו ביום שני: "אינטל רוכשת את מובילאיי (Mobileye) הישראלית בסכום של 15 מיליארד דולר", אלו עסקו בהיבט הכספי – כמה תרוויח אינטל וכמה תרוויח המדינה וכן בהיבט הטכנולוגי של שילוב החברות כך שכעת כל שנותר לנו הוא לנסות ולהעביר את המהות הטכנולוגית של עולם המכוניות האוטונומיות והשלכותיה של רכישה זו עליו.

שוק המכוניות האוטונומיות מוגדר כעתיד תעשיית הרכבים, עד שנת 2021 מתעתדת חברת ב.מ.וו לשווק מכוניות אוטונומיות לחלוטין. המכוניות האוטונומיות של גוגל גמעו כבר למעלה מ-3 מיליון קילומטרים בנסיעות עצמאיות תוף שהן ממפות את הסביבה והכבישים ואילו חברת טסלה ליקטה עד כה מידע על כ-2 מיליארד קילומטרים באמצעות מכוניות עם "טייס אוטומטי" והרשימה נמשכת.

במבט מקרוב נמצא כי מדובר בפרויקטים המשלבים יצרניות שבבים כדוגמת Nvidia אשר מספקת גם טכנולוגית מיפוי לאיסוף מידע, או את אינטל אשר מספקת שבבים ליצרניות מכוניות אוטונומיות כאשר עדיין אין יצרנית אחת של טכנולוגיות מקצה לקצה המספקת מענה מלא הכולל את השבבים, יחידת המחשוב ואת הרכיבים הנדרשים למיפוי הסביבה בזמן הנסיעה. היתרון באספקת מערכת אוטונומית הכוללת את השבבים, רכיבי איסוף המידע וכוח המחשוב המעבד את המידע מיצרן אחד מקל על הטמעת הפתרון ברכבים, וזהו למעשה המקום אליו נוהרות יצרניות השבבים והמכוניות.

בחודש אוקטובר הודיעה חברת קוואלקום (Qualcomm) בהודעה רשמית כי רכשה את יצרנית השבבים לתחום הרכבים האוטונומיים NXP בעסקה בהיקף של 47 מיליארד דולר ובכך חסכה זמן ועלויות פיתוח על מנת להיכנס לשוק זה, אשר צפוי להגיע לשווי של 70 מיליארד דולר בשנת 2030.

אינטל אשר הבינה כי נכנסה לשוק המכוניות האוטונומיות באיחור יחסי העדיפה לרכוש חברה יצרנית מובילה בתחום היא מובילאיי הישראלית, ובכך להפוך ליצרנית קצה לקצה עבור אותן יצרניות מכוניות אוטונומיות. מובילאיי – אינטל, המוכרת ציוד מצלמות וחיישנים מבוססי לייזר ל-27 יצרניות רכב, תוכל כאמור למכור בנוסף לכך גם את כוח המחשוב המרכז את כלל המידע הנאסף מהחיישנים השונים המותקנים במכוניות.

אם כן, מה היקף המידע הנצבר בנסיעה? לפי אינטל מדובר ב-4 טרהבייט ליום למכונית. לפי נתוני אינטל המידע נתרם מהמצלמות, GPS, סונאר, רדאר ומד המרחק מבוסס הלייזר (LIDAR) כאשר מירב המידע מגיע מהמצלמות ומה-LIDAR היות ואלו חווים את רמת השינוי הגבוהה ביותר בזמן הנסיעה.

אינטל מובילאיי

רכישת הענק של מובילאיי תהווה גורם מדרבן ומניע לפרויקטים נוספים בתחרות על עתיד המכונית האוטונומית והשליטה בשוק זה, מאות חברות ישראליות עוסקות באספקטים רחבים של עולם המכונית האוטונומית כך שלא מן הנמנע כי נשמע על עסקאות נוספות, אם כי צנועות יותר, בשנה הקרובה.